Snažil
jsem se zjistit, kdo byl po válce v Československu první
u zrodu vývoje prvního elektromagnetického snímání a zesilování
zvuku pro hudební nástroje. Žijícího pamětníka kytarového
veterána, podnikatele a význačnou legendární sportovní
osobnost, jsem po dlouhém bádání po celé planetě pomoci
internetu objevil až v dalekém Tichomoří, na ostrově Saipen,
který je vzdálen 2500 km na jih od Japonského Tokia.
Někdo
prožije svůj život klidně a nenápadně, osudy jiného by
vydaly na napínavý román, který by se mohl stát podkladem
pro film a to je případ Čechoameričana pana Ladislava
K o ř á n a, kterého jsem požádal o rozhovor.
y
manželé
Vanessa a Ladislav Kořánovi
Kdo
se první v Československu pokoušel snímat zvuk pro hud.
nástroje?
Byla
to firma PETROF, která podnikla pokus o elektrické piano
před tím, než-li já jsem přišel na trh se svým výrobkem.
Petrofův pokus se ale nikdy nedostal na trh pro svou vysokou
výrobní cenu a poruchovost. Jeho snímání zvuku bylo založeno
na jiném principu, než-li je elektromagnetické snímání
zvuku, ale na elektronkách - dle pana Petrofa, se kterým
jsem na toto téma hovořil v roce 1949.
Co se týče otázky, kdo vlastně přišel s nápadem snímat
chvění strun elektromagneticky, vím jen tolik, že se o
to pokoušel ve čtyřicátých letech vynikající americký
kytarista Les Paul a v roce 1945 - 1946 se pokoušel o
kytaru na tomto podkladu. Nějak to ale usnulo a nyní nevím,
zda ing. Ferdinand Machálek se o tomto pokusu nějak nedozvěděl
a nezačal na tom pracovat on sám. Přišel na to jak prohnat
seskupení strun elektromagnetickým polem a my jsme to
potom v Blatné dalším vývojem zdokonalili pro celkem úspěšný
instrument na tehdejší dobu.
To
byl podle mne první začátek.. vyprávěl p. Kořán, který
naši rodinu v roce 2007 na pozvání společně s manželkou
Vanessou navštívil.

"Firma
RESONET byla založena Ing. Machálkem někdy v roce 1947
jako tovární výroba elektromagnetických přístrojů a zařízení
v městě Blatné u Strakonic. Co se týče začátku IngC. Machálka,
mám ten dojem, že on byl ten technik, který s tím nápadem
přišel a ti dva další, pan Vycenik a ten druhý jehož jméno
si už nepamatuji, zřejmě jen realizovali pouze administrativní
založení podniku a následně jeho prodej. Já jsem firmu
RESONET s pomocí mého tchána koupil a zaměstnal svého
švagra Vladimíra Vlčka jako technika, místo pana ingC.
Machálka. Pan Vyceník byl později také ve věznici na Jáchymovsku
jako politicky vězeň, ale ne ve spojitosti s firmou Resonet,
ale v nějaké jiné akci připravené StB. Druhý pán, (pravděpodobně
pan Macháček) se ničím výrazným zásadně nepodílel na začátku
vzniku Blatenské fa. RESONET"

Ladislav Kořán ve svých 23 letech
Mladý
talentovaný sportovní atlet, kytarista a podnikatel Ladislav
Kořán koupil na inzerát v.r. 1948 patent - vlastně hlavně
ideu o elektromagnetickém snímání zvuku s nedokonalým
prototypem, takovou hračku s malými klávesnicemi od pana
ing. Ferdinanda Machálka, který byl kandidátem elektro-inženýrství
z Brna.

PROTOTYP piana RESONET-1947
Nástroj, který je na této fotce je ten původní nedodělaný
prototyp RESONET, který jsem s patentem od Machálka koupil.
Piano nebylo zvukově plně funkční ani kompletní, vykazovalo
mnoho poruch - to jsme dodělali až s vývojářem- konstruktérem
Vladimírem Vlčkem. Tento náš prototyp jsem vystavoval
již v roce 1948 na Plzeňských Výstavních trzích. To byl
ten nastroj ze kterého jsme při dalším vývoji vycházeli
a kterému já jsem říkal " ta hračka " - ale
byl to, začátek naši snahy o precizní „ zvukové oživení“
byl to prototyp na kterém jsme dělali všechny základní
měření a z čeho vznikl v roce 1949 ten náš první funkční
šestioktávový výrobek model RESONET 506.
IngC.
Ferdinand Machálek po prodeji svého patentu, kdy se stal
Ladislav Kořán jediným majitelem firmy RESONET, odjel
do zahraničí údajně do Buenos Aires a dodnes o něm nikdo
neslyšel.
Jaké
hudební nástroje jste měl v plánu vyrábět?
"Celá
tíha zodpovědnosti za vývoj tohoto nedokonalého a výrobně
naprosto nemožného prototypu hračky, zůstala na mě. Mezitím
jsem měl již ale zajištěn další běh událostí na vývoji,
že jsem zaměstnal do své vývojové laboratoře jako vedoucího
vývoje svého švagra, talentovaného konstruktéra Vladimíra
Vlčka"
Firma RESONET "Tovární výroba slaboproudých přístrojů
a zařízení" vývojová laboratoř po počátečním vývoji
s elektromagnetickým snímáním zvuku nejdříve připravila
a dokončila k výrobě elektrické piano.
Moje
první dokončené piano se šesti oktávami zn. RESONET 506
bylo prodáno v roce 1949. Jelikož jsem byl od 16 roků
kytarista, plánoval jsem po dokončení el. piana i ozvučení
kytar a dalších hud. nástrojů. Ten nápad ozvučit kytaru
přišel až po práci na snímání zvuku u RESONET piána. Bylo
mi jasné, že by to byl lépe prodejní artikl v případě
úspěchu, než-li piáno, které přeci jenom nekupuje tolik
lidí jako kytaru.
El.
snímače, kytary a basa přišly do výroby později až po
dokonalém technickém dokončení vývoje snímače. Ministerstvo
průmyslu mělo podmínku před vystavením živnostenského
listu vybudovat firmu buďto v městě Blatné, nebo ve Veselí
nad Lužnicí".

První elektrické piáno Československé výroby zn. RESONET
506 r.v. 1949
Tímto
předváděcím modelem prezentoval výrobek a svoji firmu
pan Kořán v prostorách národního podniku Nový Byt v Praze,
společně s pianistkou a ladičkou pian, svojí zaměstnankyní,
paní Marií Portovou, která dodnes žije v městě Blatné,
za účelem dostat povoleni k prodeji prostřednictvím Nového
Bytu n.p.. Nyní měl pan Kořán sice dokonalý výrobek, ale
nemohl ho prodávat.. Rozhodující ale bylo, že tech. náročné
elektromagnetické snímání zvuku bylo vymyšleno a dokončeno
a první prodejní unikátní el. piano RESONET bylo na světě
!! Bohužel, pro škodu pana Kořána v tom komunistickém
světě …

RESONET
506 z roku 1949
El.
piano váží 43 kg, má rozměry 50x115 v základně a 16cm
na výšku. Tento sériový model má levý nožní pedál, který
umožňuje nejen zeslabení dynamiky, ale i zesilování dynamiky
úderu.
Blatenská
továrna RESONET uvedla pro hudebníky do prodeje tuto,
na svoji dobu, převratnou novinku začátkem roku 1951 za
prodejní cenu 13 000 Kč.Princip piana Resonet 506 spočívá
v elektromagnetické resonanci, která zesiluje tón, vyvolaný
úderem na strunu. Resonet 506 měl možnost zapojení ke
gramo-radiu nebo k zesilovači pomocí šňůry a obyčejných
banánků. K regulaci tónu případně k jeho modulaci se používalo
knoflíků na rozhlasovém přijímači.
Především
jsem rád pane Janků, že se Vám fotka mého prvního piana
RESONET líbí - to je ta fotografie nástroje, který byl
předveden na generálním ředitelství národního podniku
Nový Byt, který měl mít distribuci všech mých pozdějších
výrobků. Při předvádění tohoto piana byl přítomen pan
Petrof, který měl být soudcem kvality mého výrobku. Zřejmě
to posoudil dobře, soudě z toho, že Nový Byt měl o distribuci
výrobku zájem. Bohužel si nepamatuji cenu ani výrobní
ani prodejní - to mi vypadlo z paměti. Já jsem celkem
dodělal a prodal první sérii, což bylo deset stejných
kusů jako je to piáno Resonet na obrázku.
Myslím, že mám dokonce někde (ale kde ??) i fotku již
funkčně dokončeného pedálu Resonet- Tremolo... Podívám
se po ní a když tak Vám ji pane Janků pošlu."

Jedno
piano koupil zpěvák Rudolf Kortés-vlastním jménem Rudolf
Kraisinger, do orchestru Karla Vlacha, vlastně jeho žena
v Praze na Petrském náměstí a další se prodalo do Piešťan
na Slovensko, o dalších už nevím..
Sídlo firmy prvního poválečného čsl. výrobce elektrických
pian zn. RESONET objekt Blatenského lihovaru

"První
provozovna, výroba a vývoj pian byl umístěn v zadní levé
části budovy, první okno z leva, v Blatenského lihovaru
č.p. 314 ve dvou velkých místnostech, mohlo to být tak
kolem 200 m2 plochy.

Následně
jsem v ulici V Jezarkách v Blatné u Strakonic postavil
dřevěnou montovanou budovu (typ protektorát), do kterého
jsem vše přestěhoval a moje provozovna nesla název RESONET.
Můj švagr vývojář a konstruktér Vladimír Vlček z Blatné
byl velice dobrý, cílevědomý a poctivý technik - co se
ale obchodního talentu týkalo, to jsem musel dělat sám.
Ale s tím jsem počítal - jenom ten vývoj byl mnohem delší
a nákladnější, nežli jsem počítal a proto jsem chtěl prodat
licenční výrobu do Canady a Australie. A tím to vlastně
pro mne končilo, jelikož bolševici pro to pochopení neměli....
Již
během vývoje, v prvních začátcích jsme uvažovali s Vlčkem,
že el. piano bude vlastně jenom začátek vývoje a do budoucna
jsme plánovali hlavně výrobu snímače pro akustické kytary,
basy a zesilovací pedály a tremolo, jak pro piano, tak
pro kytary.
Po návštěvě Karla Vlacha v naší provozovně v Blatné, jsme
si plně uvědomili, že by to všechno mohlo být úplně převratné
- hlavně pravě pro orchestry jako byl Karel Vlach, který
velice kladně komentoval naše snažení. Rozhodnutí, pokračovat
ve vývoji snímačů a kytar, padlo již po úspěšném postavení
prvního el. piana, které již nebylo pouze hračkou, kterou
jsem koupil od Ing. Machálka. Ale v té době jsme byli
ještě nesmírně vzdáleni nějakému konkrétnímu výrobku v
tomto směru. Kdo přijímal další zaměstnance v mé firmě
RESONET dodnes nevím, kdo po mém zatčeni vlastně dále
vedl celý můj podnik jako národní správce. Já jsem se
o to ve vězení o moc nezajímal, jak jsem Vám u Vás již
při osobním setkání vysvětlil a teprve Vy jste mne přivedl
zpět do mé minulosti...